zaterdag 20 april 2024

Bryggen blogt over Noorwegen

Een schitterend weblog van historica Jeanine Dekker (die vanwege haar passie voor Noorwegen startte met Bryggen, een conceptstore in Noorse handwerk- en designartikelen ) met prachtig geillustreerde voorbeelden van Nederlands-Noorse verhoudingen door de eeuwen heen.

Ofwel in haar eigen woorden: 'In het verleden zeilden Nederlandse kooplieden naar havens in Noorwegen en omgekeerd deden Noren Nederland aan. Onze talen kennen daardoor dezelfde woorden, we delen liedjes, spelletjes, voornamen en nog veel meer. In die uitwisseling ligt de inspiratie voor Bryggen. Bryggen verbindt oude en nieuwe werelden, werelden van ver en dichtbij. Toen ik als historica mijn horizon wilde verbreden, stond de focus meteen vast. Noorwegen oefent vanaf het moment dat ik er de eerste stap zette een nietsontziende fascinatie op me uit. Grillige kustlijnen, onverbiddelijke hoogvlaktes, architecturale hoogstandjes, een bloeiende cultuur. Het land waar om middernacht de zon nog kan schijnen. Noorwegen is een land dat ik wil blijven veroveren. (...) De bergen, gletsjers, fjorden, het noorderlicht en de lange zomernachten, we kunnen ze niet naar hier halen. Maar we kunnen ons wel omringen met het prachtige uit de Noorse cultuur. Dat wil ik met Bryggen mogelijk maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten